insomnia, en trois langues

Tușeam în pernă ca să nu-l acopăr pe Brian Molko cântând neobosit din telefonul meu de pe noptieră. Degeaba; tușea și vecinul de sus, mai mult ca un răspuns înăbușit, ca un ecou uitat. Căzând pradă unui program de somn dat peste cap, mă prinsese ora 02:07 în cămașa de noapte în dungi, încercând să nu murdăresc cearceaful alb cu genele-mi negre și pleoapele nedemachiate. Clipesc. 02:35. Mă trezesc cu ochii închiși, încruntată în somn, și-mi dau seama că obrazu-mi e înlăcrimat. Am buzele uscate și aș putea în orice moment să-ntind mâna și să apuc sticla cu apă de la marginea patului, însă nu mă mișc, nu ies din globul meu cu zăpadă (topită). A bea apă ar fi prea uman, prea fizic, ar fi cotidian și ar fi o acțiune; eu nu mă aflu acolo acum, pe aceeași lungime de undă, neștiind nici care e unda mea. Totul este o altă ordine de idei, iar eu trăiesc ore pe care alții nu par să le cunoască, să le bănuiască măcar. 03:44, îmi atârn piciorul drept spre partea stângă a patului și văd că nu mi-am tras perdeaua cu o seară înainte. Playlistul mi s-a terminat. Nici eu n-ar mai trebui să fiu.

INSOMNÍE, insomnii, s. f. Tulburare a mecanismului de reglare a centrului nervos somn-veghe, care determină reducerea duratei și a profunzimii somnului.


I was coughing in the pillow not to cover Brian Molko, who was relentlessly singing from my phone on the nightstand. To no end; my upstairs neighbour was coughing as well, more like a restrained answer, like a forgotten echo. Given over to a messy sleep schedule, I got caught by 02:07 am in my striped nightgown, trying not to dirty the white bedsheets with my black eyelashes and my eyelids not cleansed of makeup. Blink. 02:35. I wake up with my eyes closed, frowned in my sleep, and realize that my cheek is weeping. My lips are dry and I could just stretch my hand any moment and reach for the glass of water by the bedside, but instead I don’t move, I don’t leave my (melted) snow globe. To drink water would be too human, too physical, it would be ordinary and it would be an action; I’m not quite there now, not even knowing where I am. Everything is another train of thoughts, and I live in hours that others don’t seem to know, or to even anticipate. 03:44, I toss my right leg onto the left side of the bed and notice that I haven’t pulled my curtains the night before. My playlist is over. So should be I.

insomnia ɪnˈsɒmnɪə/ noun
habitual sleeplessness; inability to sleep; wakefulness, restlessness.


Je toussais dans l’oreiller pour que je ne couvre pas Brian Molko, qui chante infatigable de mon téléphone sur la table de chevet. En vain; mon voisin au-dessus toussait aussi, plus comme un réponse, comme un écho oublié. Me livrant au programme du sommeil tombé par hasard, j’ai été pris par l’heure 02:07 dans ma chemise de nuit rayée, essayant de ne maculer pas le blanc drap de lit avec mes cils noirs et mes paupières encore maquées. Je cligne. Je me réveille avec mes yeux fermés, avec les sourcils froncés, et je me rends compte que mon jue est larmoyant. Mes lèvres sont séchées et je pourrais à tout moment tendre ma main et saisir le verre d’eau, mais plutôt je ne fais pas aucun mouvement. Boire de l’eau serait trop humain, trop physique, ça serait quotidienne et ça serait une action; je ne suis pas là maintenant, ne sachant pas même où je suis. Tout est un autre train de pensées, et je vis des heures que les autres ne semblent pas connaître, ou même remarquer. 03:44, je jette ma jambe droite sur la côté gauche du lit et j’observe que je n’ai pas tiré les rideaux la soirée dernière. Mon playlist est fini. Je devrais être aussi.

insomnie, nom féminin
Insuffisance ou absence de sommeil.

Leave a Reply

